Sommer 2011

KrudtTårnets historie

Samsø                                         Sæby

Samsø  d. 25 Apr.

Faktisk hører denne tur ikke hjemme under camping – jeg havde lånt – lejet – et sommerhus på nord Samsø – Nordby bakker – i uge 17 - Turen dertil forløb uden de store problemer – min gamle GPS har desværre et temmelig gammelt kort så det kostede mig lige en lille omvej – men pyt jeg kom frem til Hou og færgen i go’ tid og fik taget lidt billeder med Canonen’ – sejlturen foregik i strålende solskin siddende på dækket  – foråret fra sin bedste side

– planmæssig ankomst til Sælvig – og lidt besvær med at finde sommerhuset – det ligger virkelig i naturområde – fredet – men alt besværet værd – rigtig dejligt hus med en endnu bedre udsigt – jeg havde lidt problemer med mine fødder og da der var lidt stejlt fra bilen til huset tog det mig lidt tid at få tømt bilen og komme på plads – godt at det var en uge til jeg skulle den anden vej – bentøjet burde være bedre til den tid.

Det blev en virkelig go’ uge med godt – pragtfuldt – vejr, de første par dage var jeg lidt handikappet men det blev heldigvis bedre – så kørte lidt rundt – bla. til Tranebjerg for indkøb af fødevare og videre til Ballen, hvor jeg fik købt friske fisk – på hjemvejen fik jeg købt friske asparges og således forsynet var jeg klar til nogle gode middage – desværre var de nye kartofler endnu ikke klar, de var endnu dækket af plastik, det ville ellers ha’ været prikken over i’et.

Resten af tiden blev brugt på læsning, foto og nogle gode gåture – og for ikke at være helt afsondret fra verden lykkedes det mig efter en del besvær at få min mobile internet forbindelse til at fungere – noget med at sidde udenfor med USB-huben på forlængerledning monteret på et kosteskaft som så var sat ned gennem et hul i bordet – lige til Storm P – men det virkede det meste af tiden – ugen igennem kunne jeg fra terrassen iagttage dyrelivet – alt var i ’’forårshumør’’  lige fra fasaner som ’’squarkede’’, harer som ramlede og rådyr i brunst – prøvede at ta’ billeder af dem alle men det er ikke let med dyrebilleder  – det kræver virkelig gode telelinser og lyset ska’ helst komme bagfra eller fra siden – nogle af mine forsøg med en råbuk gik desværre i vasken – fik travlt med at skifte linse og glemte i farten min modlysblænde så det hele blev noget overeksponeret  - men det var skægt med ham ’’bukkemanden’’ – overraskede den nogle morgener hvorpå han to’ flugten under høje brøl – det lød nærmest som en mellemting mellem en hunds gøen og et fårs brægen – men han blev hurtig mere rolig og løb videre på stive hoppende ben så bagpartiet – spejlet – rigtig går op og ned – nok hans måde at gi’ mig fingeren på – men som sagt, fin uge med mange gode naturoplevelser

. Kørte hjem den 1. Maj – samme færge - Kanhave – igen på dækket, igen forår – valgte at ta’ motorvejen hjem og ikke gennem Aarhus pga. ’’ kampdagen’’ – man ku’ godt leve med at ha’ et sådant fristed men det er jo desværre ikke alle forundt – men stærkt vanedannende.

Sæby   d. 09. Aug.                                                                                   Til top

Så oprandt dagen endelig – vejret var i bedring men stadig ikke den helt vilde sommer – jeg ville oprindelig ha’ været en tur sydpå til Fanø – faktisk i flere år nu – men klimaet i det sønderjyske var ikke til camping – men nordpå burde der være chancer for noget sommeragtig vejr- så efter at ha’ startet dagen men en hurtig omgang morgenmad og avis læsning – på nettet – var jeg klar, eller næsten klar – nedlukning af computer viste en opdatering som lige skulle overstås med advarsler om ikke at slukke for dyret – men det trak ud – så efter ca. 20 min blev det for meget og jeg slukkede for dyret – det bliver’ spændende at se hvordan den skaber sig ved opstart igen – det gik nu helt ok, men man er jo slave af den tingest. Min nye Garmin blev monteret i forruden og af sted jeg for’ – og glemte lige at holde øje med hvorhen den gelejdede mig så jeg tog et sving omkring exit 44 i stedet for over Randers, lidt længere men tidsmæssigt nok ikke den store forskel –

destinationen hed Camping Svalereden, det er nordenfjords ved Sæby lidt nedenunder Frederikshavn – der’ ligger to store pladser faktisk lige ved siden af hinanden og begge lige ud til Kattegat, men efter modne overvejelser havde jeg valgt Svalereden – er ikke helt klar over hvor mange stjerner den har, men tingene er i orden, faktisk rigtig gode – den eneste klage jeg har er den lokale regel om at alle vogne og telte ska’ vende ens – noget jeg aldrig før har været ude for – jeg fandt min plads uden problemer i første række lige ud til havet og fik bakket vognen på plads uden de store problemer på den dejlig store standplads – men lige som jeg sku’ til at sætte fortelt på kom naboen over og fortalte at jeg ikke måtte holde som jeg gjorde ? – ’’ det vil han’ ikke ha’ – alle ska’ vende ens ! ’’ – det huede mig ikke men jeg ku’ godt se at alle de andre vendte ens – hun gav’ lige en hånd med og vi fik vendt vognen så forteltet vender mod syd og ikke øst som jeg gerne ville ha’ haft det – det blæste og der var regn i vente så jeg ville gerne ha’ teltet op og gik i gang men det var ikke let, jeg kæmpede bravt – heldigvis forbarmede naboen til den anden side sig over mig og gav lige en hånd med og så lykkedes det – men desværre ikke uden en skade på en af de lommer som holder den vandrette stang ind mod vognen, men den fik jeg fikset da vinden og bygerne hen på aftenen løjede af og gav mig en chance for at få det ordentlig stillet op – en kappe til at sætte på en ubs-hubb passede lige ind i lommen og problemet var løst for denne gang – jeg ved ikke om der bliver’ en anden gang – tror nok jeg vil ha’ et andet fortelt til næste år – vi får se. Aftensmaden bestod af svinekæber svøbt i bacon, hertil grillede rodfrugter – alt sammen med hjemmefra – vejret var ikke det bedste så jeg blev i vognen og fik min nye usb-tv-hubb installeret og fundet tv-signalet – jeg har en udendørs digital antenne, så ingen problemer her.

Dag 2 d. 10 aug.

Vågnede lidt tidligt – ganske som vi plejer de første par dage i campingvogn – men var også gået lidt tidligt til køjs – morgenmaden var også – klog af skade – med hjemmefra, så det blev en rigtig dejlig morgen – fik også lige Nettet op at køre – fuld signalstyrke – alt i bedste orden men med udsigt til byger og de så faktisk lidt truende ud – men pyt, bilen er vandtæt – kørte ned til Sæby for lige at undersøge indkøbsmulighederne – uden for byen lå fire store forretninger så ingen problemer her – lagde ved samme lejlighed mærke til en Haar-Benzin med meget fornuftige priser, den bliver’ nok min energikilde – fortsatte ind til centrum og kom pa vejen forbi en ’’ miniby ’’ ganske flot lavet med små mursten – der lå også noget rigtig dejligt bebyggelse lige ud til vandet og havnen – nede på havnen fandt jeg en fiskehandler og fik købt lidt af en mother . . . af en rødspætte – 48 kr. – så igen en tur omkring ’’ super ’’ efter persille og en brik færdig sovs – nåede lige hjem før sluserne åbnede sig – mit telt holder tæt og der siver ikke vand ind – fint nok. Blev resten af dagen på pladsen og gik efter frokost en tur på stranden ind mellem bygerne – det stod godt nok ned i stænger ind i mellem – hyggelig aften med opklaring, stegt rødspætte og et par gode belgiske øl.

Dag 3 d. 11 aug.

Efter morgen rutinen besøg på Sæby havn – de har en spændende havn – så jeg brugte resten af formiddagen på en foto session her' samt indkøb af lidt tøj og andre fornødenheder – på hjemvejen forbi ’’ super ’’, den står på stjerneskud til frokost og marineret kalkun-cuvette til aften – det var blevet sommer – så efter en tur på stranden kørte jeg en tur til Frederikshavn og Bangsbo - Fortet endnu et levn fra ’’ herrefolket ’’ det ligger lige ved siden af en af Søværnets radar stationer – og består af en del gamle bunkers og kanonstillinger – købte billet og fik stukket et kort ud med de forskellige installationer markeret – og blev opfordret til at besøge de billet krævende først da de ville lukke indenfor en time – mange af de andre kræver ikke billet og er frit tilgængelige - man har en pragtfuld udsigt over Kattegat og Frederikshavn og alt efter hvor stor interessen er for den slags kan man bruge timer her med at gå på opdagelse – så efter en go’ travetur rundt og flittig brug af ’’canonen ’’ returnerede jeg til pladsen efter først at ha’ set lidt på byen – som har mange dejlige områder – man sku’ måske ha’ været i marinen . . . på pladsen blev Cobb’en fundet frem og cuvetten sammen med nogle løg og rodfrugter blev monteret sammen med en go’ sjat øl – så er det bare at afvente slagets gang. Jeg huserer lidt på GrillGuru sammen med andre madtosser’ og fordi man camperer så bør det jo ikke afholde en’ fra at gi’ sit besyv med – så jeg tog et par billeder af forløbet og ville så prøve at uploade et bidrag – normalt burger jeg ikke GG’s editor og billedupload – men hvis de andre ka’ finde ud af det’ , så ka’ jeg vel også – så efter aftensmaden var fortæret – ganske fortræffelig forresten – gik jeg i gang, og det gik faktisk til held – resultatet ka’ ses her : Grillguru

Dag 4 d. 12 aug.

Vågnede op til en rigtig dejlig dag – himlen bød på små cumolus skyer og en rask blæst – det er flere år siden jeg har været i Skagen så hvorfor ikke – en tur på en halv time og ditto hjem – morgen rutinen blev overstået og så af sted – og det er jo en dejlig køretur og som sagt næsten skyfrit – slog lige et slag forbi Gammel Skagen – det ligner sig selv, så jeg kørte videre til toppen – hvordan man end vender og drejer så ender man på havnen og klog af skade fra tidligere besøg fandt jeg en parkeringsplads bag ved '' myretuen '' henne forbi Skipperskolen – det var vist nok en firma p-plads men det var jo lørdag så .. – frem med canonen og hen og se på ’’ fiskerbyen ’’ ganske som vi plejer mange mennesker og store ulovligt parkerede biler – ligesom mig – men jeg smider den nu ikke bare så den holder i vejen osv. . . efter at ha’ suget indtryk til mig ville jeg ha’ købt mig en fiskefrokost – men køen var ikke lige mig – rundt med kajakken og om på den industrielle side af havnen – havde fået øje på et skiv’ jeg ku’ genkende fra Jyllands-Posten – det hedder Serene og lå her fortøjet sammen med et søsterskib – ifølge bladet havde det' en værdi af omkring 1 milliard danske kroner – altså skibets værdi og ikke at forglemme værdien af dets fiskekvoter – det er godt nok lidt af en kutter. Nå – frokost – var inde i et par supermarkeder men ingen fiskeanretninger – de har måske en aftale med havneforretninger om ikke at sælge fisk, for der var ingen – så videre, ned mod havnen til en biks - Skav-grill - den ligger ud til en rundkørsel – her fik jeg bestil husets burger, og jeg ska’ love for jeg fik burger – den var for ’’ majfolk og hårdt arbejdende fiskere ’’ – fik den ’’ to go ’’ og kørte op mod Grenen – fandt et roligt sted hvor jeg ku’ sidde og spise - svine – i fred, lige ved siden af en Radarstation – de’ må drage eller såen . . . efter endt måltid og maveslåning nede på stranden forsatte jeg til Grenen – som frygtet tykt af mennesker og de ledige p-pladser kostede – retur til Skagen Fyr hvor ilt mængden var lidt større – fik taget billeder af fyret og mit ’’ Skagens billede ’’ efter en tur i Photoshop var det helt ’’ Krøyer’sk ’’ de gamle mestre havde ret, der er noget med lyset heroppe – var også henne ved det gamle og det endnu ældre ’’ vippefyr ’’ hvor man har en fin udsigt ned mod Skagen havn og ude i horisonten ligger skibe som krydser rundt om Grenen, som perler på snor – fortsatte ind gennem byen og videre sydpå – jeg havde set hvad jeg skulle og ville hjem til pladsen igen – på vejen gennem Frederikshavn kommer man forbi Krudttårnet – vældigt fotogent, må nok hellere aflægge et besøg i morgen

Dag 5 d. 13 aug.

Sov længe, har vænnet mig til at sove i vognen – turen i går til Skagen har nok også tæret lidt på kræfterne – så jeg kommer hviledagen i hu - men holder den ikke hellig. Var på en lille tur rundt i nabolaget og faldt her over et skilt – lufthavn – jeg var ikke klar over at der fandtes en’ sådan – ned og kigge og et par billeder – fin lille flyveplads, banen lå dejligt åbent – turen havde et formål, jeg manglede lidt godt til frokost og aften – så mod Sæby og ’’ super ’’ – ingen stjerneskud om søndagen, men jeg ville sgu’ ha’ – så der blev indkøbt fiskefileter og rejer samt lidt snask – aften blir’ en kotelet i herre-størrelse og en flaske go’ belgisk øl. Optakten til aftenen var faktisk i orden – det blæst lidt vel meget og i teltets indgang side – så for at få grillen i læ blev jeg nødt til at ha’ den på den anden side af teltet – men det var lidt træls at sku’ rende rundt hele tiden så jeg gjorde – som jeg har gjort flere gange – jeg flyttede den ind i hjørnet på mit fortelt, lynede ned på begge sider af den’ og åbnede en ekstra udluftnings flig i vindsiden – så burde den sag være kringeling – sad herefter og hyggede mig med en øl, en helt normal pilsner type, men syntes nok jeg blev lidt svimmel – det ku bare ikke passe, havde gjort det før – men jeg måtte gi’ mig – jeg blev sgu’ svimmel, så ud med grillen og jeg gik en tur ned mod stranden foran pladsen – men svimmelhed fortog sig ikke helt – lidt bedre, men ikke nok – jeg gik på nettet og undersøgte hvad CO og CO2 forgiftning var for en størrelse og kunne her læse at : CO og CO2 har mellem 300 til 400 gange lettere ved at gå i blodet end ilt har – så forstod jeg bedre svimmelheden – det er simpelthen unfair konkurrence – så selv med en rimelig lille koncentration af kulilte, så vinder den og man blir’ syg – så læren må blive, helt ud af teltet med grill – jeg tro simpelt hen at det var blæsten som har hvirvlet det rundt – hvorimod de andre gange jeg har gjort det, har været i stille vejr – men som sagt, og nu også lært, lad være – svimmelheden fortog sig i løbet af aftenen og var væk inden jeg gik i seng – men dum aften.

Dag 6 d. 14 aug.

Nogenlunde vejr – udsigt til en del byger – men en tur til Frederikshavn burde være til at overskue – på nettet havde jeg fundet noget om et gammelt fæstnings værk – Nordre skanse – ligger tæt på havnen og Krudttårnet – det er begrænset hvad der er at se – et par gamle kanoner og nogle græs beklædte volde, men ok – kørte herfra hen på havnen hvor der var nok af p-pladser, lige op til Krudttårnet som jo nok er et besøg værd – flot renoveret – efter at ha’ betalt entre – 15 kr. – begav jeg mig op på første sal af en flot teglstens trappe – her var en udstilling fra krigen og et enkelt maskingevær – op til 2. Sal kommer man af noget som ligner en hønsestige – den er så stejl at jeg måtte ha’ canon’en om på ryggen for at den ikke skulle støde imod – men heroppe ka’ man rigtig se konstruktionen og meningen med tårnet – kanoner som kunne køres ud i skydeskår i alle retninger og således beskytte havnen – tårnet fremstår i dag som Frederikshavns vartegn.

citat: ’’ Oprindeligt lå Krudttårnet frit på et næs, som ragede ud i Kattegat. Senere, da tårnet havde mistet sin forsvarsstrategiske betydning, ændrede dette sig imidlertid drastisk. Fiskerlejet Fladstrand blev til købstaden og industribyen Frederikshavn med en tidssvarende havn. Havet omkring det gamle citadel blev fyldt op, og Krudttårnet blev klemt inde mellem byens nye store arbejdsplads – et moderne skibsværft.
Derfor besluttede man i 1974 at flytte Krudttårnet til dets nuværende placering på en mere hensigtsmæssig plads 270 meter fra dets oprindelige ståsted. Arbejdet tog 13 måneder, og transporten af den kolossale bygning foregik i et stykke, vægt 4500 tons. Tårnets tegltag blev renoveret i 2006.
’’

tilbage på pladsen blev der fremstillet Stjerneskud efter alle kunstens regler og skyllet ned med en go’ øl – efterfulgt af en go’ lang travetur langs stranden.

Dag 7 d. 15 aug.

Jeg trænger til nye græsgange – og pakker sammen i tørvejr og får sagt farvel til mine naboer – så går det sydover ikke lige hjem – jeg ska’ lige et smut forbi Dali’ højtalerfabrikken i Nørager hvor HiFi-klubben har deres værksted – min gamle Thule – forstærker har desværre været til reparation her – to gange inden for et halvt år – så jeg håber nu på at den bare spiller – resten af turen hjem forløb uden problemer.

Til top

Planen var herefter en tur til Fanø men blæst og byger gjorde at jeg ikke kom af sted – havde kig på Ærø som jo nok ville ligge lidt mere i læ, men også her stod det bare ind med byger og blæst – så jeg gik hjemme og blev næsten stresset af at holde øje og planlægge en tur – det endte med at jeg tømte vognen og besluttede mig for at lege turist på Djursland – med base hjemmefra – men føj da for en ’’ sommer ’’ det har så siden vist sig at være den næst værste – der mangler kun 2 mm nedbør i forhold til sommeren 1980 som har rekorden – jeg har nu nogle år været ganske uheldig med vejret og har faktisk overvejet at sælge campingvognen, men nu er den heldigvis ikke den store investering så den får nok en chance til og blir’ kørt i vinterhi ganske som den plejer – desværre prøver ejeren af hiet at sælge, så hvis denne mulighed forsvinder, vil jeg kraftig overveje hvad der så ska’ ske – lidt ærgerligt for jeg er langt hen ad vejen glad for at campere – ka’ godt lide friheden og mobiliteten, samt det at ha’ sine egne ting med – man risikerer ikke en seng som næsten brækker ryggen på en’ og i den dur’ – ellers må jeg måske bare bli’ lidt mere fandenivoldsk og bare køre når jeg har fri – der vil jo næsten altid være dage med godt vejr, og gode oplevelser kræver jo nu engang ikke kun godt vejr.