VINTER 2001

 

Så blev det vinter - den var savnet af mange heriblandt mig selv. Men hvis man er på vagt og tilhøre vinterberedskabet så er det en helt anden sag.  Her er en lille historie fra årets sidste dag :  der blev pløjet sne, der blev fejet sne og der blev fræset sne - det var faktisk ved at gå i ' sne ' det hele, men da vi ikke havde den vilde trafik var der også tid til det`. 

Selv havnekontoret havde en stille dag, indtil Villadsen - TWR brokkede sig lidt over at der på hans MET-Report var RVR-Værdier, hvilket der kun ska' være hvis sigten er under 1500 m  og vi havde faktisk 30 - 50 km sigt.

For dem som ikke ved hvad RVR står for : Runway Visuale Range - eller på dansk : Banesigt - det er den værdi som i tågesituationer er afgørende for hvilken' KAT ' vi bruger : KAT1 - KAT3  hvor man i KAT3 ikke ka' se en hånd for sig - og da der var udsigt til flere snebyger og fygning, var det en situation jeg var nødt til at gøre noget ved.  Jens Christian fra SEC blev tilkaldt til at passe telefoner og porten og jeg begav mig bevæbnet med 'pussegrej og sprit' - og varmt påklædt - sammen med Per 'Pusser' ud i felten for at afhjælpe situationen.  Ledervogn fik en spand kul og 'huj-hej hvor det går', vi sku' ud i den vestlige ende af banen.
 Langs med banekanten var der volde fra snerydningen som vi var nødt til at forcere for at komme over til sydlige og ind til RVR- Målerne. Men 'pyt' man kører 4x4 så 'pice of cake' - men det sagde 'gong' !!  og så nægtede Toyotaen at flytte sig længere - det var lidt flovt, men Per fik via radio fat i  Kildall og C4 som ilede til assistance.  For at spare tid begav jeg mig ' i sne til knæene' over til mine RVR - Målere og lod 'drengene' om at trække Ledervogn fri.  På vej tilbage 'igen i sne til knæene' blev jeg samlet op af C4 og ikke af Toyotaen som stadig hang på bugen - det tovværk som blev brugt sprang som tandtråd - nu var 'gode dyr rådne'.
Men ham 'JC' fra SEC er sådan lidt af en '4x4 freak' og fik Per og Kildall overbevist om at han havde et træktov som bare ku' det der` - og af sted de for - og det` ku' 'bare det der',  så snart var Beredskabet oppe at køre igen og vi var en erfaring rigere.  Det var som sagt en dejlig dag med 'Urt og Busk i skjul' og vi var så småt ved at ku' se en ende på det hele da ham fra TWR igen var på 'Hornet' - Kastrup havde fået den eneste snebyge i hele Danmark og deres baneværdier raslede ned så 2 SAS-fly som lå i holding manglede fuel og ville 'dirverte for at refuele' - John 'fuel' Lassen var gået hjem for at fodre 'duerne'  men blev tilkaldt og TWR fik grønt lys for de to SAS-fly -
 så det blev en lidt hektisk afslutning inden vi ku' lukke biksen og begive os hjem til champagnen og forhåbentlig et 'Godt Nytår' for både os` og hele den 'Gamle-Lufthavn'.

 

 

 

Foto : Per 'Pusser'

                Tekst og Layout : Henrik W